Alle materialer, værktøjer og erfaringer m.m. udspringer fra sammenhængende vejledningsforløb, der består af fem bærende elementer
De autentiske rammer skabes i samarbejde med de lokale virksomheder og erhvervsskole
Her er:
Bank på og drik kaffe. Her er ingen smutveje eller hurtige løsninger. Ting tager tid. Ønsker du at etablere et stærkt samarbejde lokalt, må der investeres tid til den personlige kontakt
Kontakt evt. virksomheden undervejs, hvis der er lang tid til at forløbet skal afvikles. Giv feedback efter endt forløb. Lyt til de gode fortællinger, men også til bekymringer og virksomhedens behov
Om formål, rammer, vilkår og roller og ansvar Kort er godt. Uddannelsesvejledere kan have mange ord på sinde og virksomhederne måske kun kort tid til at læse dem. Send fx takkebreve efter endt forløb.
Alle aktører spiller en vigtig rolle.
Skoler og virksomheder kan sammen give unge en håndgribelig og unik mulighed for at lære om uddannelse, job og sig selv. Det kræver dog at alle arbejder sammen, at hver part bringer det i spil de er gode til, og at der skabes en fælles forståelse af opgaven – et fælles mindset om de unge.
Roller
Ansvar
Roller
Ansvar
Roller
Ansvar
Roller
Ansvar
Karrierelæring betegner den unges proces med at gøre sig erfaringer med og reflektere over:
Kortene er fra Karriereguiden Velkommen – Karriereguiden og kan anvendes til at udvide de unges kendskab til erhvervsuddannelserne.
Eksempel på gruppeøvelse, hvor kortene anvendes:
Kig på EUD kortene og tal sammen om uddannelserne